حضرت محمد
تاریخ انتشار :1394/11/28
غدیر، پیام رهایى
تاریخ انتشار :1394/7/29
سکوی جاودانگی
تاریخ انتشار :1394/7/15
نرم افزار نهج البلا غه
تاریخ انتشار :1394/11/28
گالری تصاویر
تاریخ انتشار :1394/7/23
نرم افزار قرآن
تاریخ انتشار :1394/11/28
آداب و اعمال روز عید غدیر
تاریخ انتشار :1394/6/31
مطالب جالب در باره ی قرآن
تاریخ انتشار :1394/12/27
حضرت مهدی
تاریخ انتشار :1394/11/28
غدير خم كجاست؟
تاریخ انتشار :1394/6/29
حادثه ی غدیر در قرآن
تاریخ انتشار :1394/6/29
تجلی ولایت
تاریخ انتشار :1394/6/29
نام امام علی
تاریخ انتشار :1394/7/29
امام حسین
تاریخ انتشار :1394/11/28
امام رضا
تاریخ انتشار :1394/11/28
غدیر خم
تاریخ انتشار :1394/7/29
حدیث
تاریخ انتشار :1394/6/30
20 اتفاق
تاریخ انتشار :1394/6/29

متن ادبی میلاد امام رضا

قطعه ای از بهشت

قطعه ای از بهشت، باید هم این گونه باشد.

و مگر می شود قطعه ای از بهشت روی زمین باشد و شلوغ نباشد؟!

آنجا همیشه شلوغ است و چه زیباست که این حالت توفانی همیشه در سیطره ای عرفانی است. وقتی که می رسی و روبه روی ضریح می ایستی؛

وقتی که می بینی دست های قد کشیده را که به طرف ضریح می روند؛

وقتی می بینی ضریح نقطه ای شده است شبیه به مرکز یک پرگار و گویی تمام اشیا در اطراف را به طرف خود می کشد؛

وقتی می بینی حتی انگار آینه کاری ها و نقش و نگارها دوست دارند کنده شوند و به طرف ضریح بروند و حتی تمام حروف و واژه های متبرک در اطراف دوست دارند به حرکت درآیند؛

وقتی حس می کنی این مرکز ثقل منتظر آمدنت بوده است و وقتی حس می کنی، غریب طوس همچنان غریب است و تمام این آشنایان، تمام روشنایی ها، مثل وطن او نیست؛

اینجاست که چشم هایت خود به خود می جوشند و دست هایت به طرف ضریح قد می کشند؛ گویی این غریب، تمام غربا را در آغوش مهربان خود کشیده است.

حاجتت را بگویی یا نگویی مهم نیست؛

سلام که بدهی، حس می کنی آنجا وطن توست.

تنها کافی است بگویی «اَلسَّلٰامُ عَلَیک یٰا عَلِی ابْنَ مُوسَی الرِّضٰا الْمُرْتَضٰی».




موضوعات: مذهبی,دهه کرامت ,

[ بازدید : 652 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

چهارشنبه 27 مرداد 1395
19:38
Abolfazl

بهشت و جهنم چگونه هستند؟


بهشت و جهنم

ما با عقل تنها به اطلاعات محدودی از اصول بهشت و جهنم می رسیم و سایر اطلاعات از زبان دین گرفته می شود. چون ابزاری غیر

از وحی برای کشف جزئیات عالم دیگر نداریم.


و آنچه از زبان وحی بیان شده، در نظر توده مردم، نعمت ها و عذاب هایی مادی و مرتبط به جسم ماست.


مثلا در بهشت باغ، رود، همسر، شراب و میوه های متنوع و ...


لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذی رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فیها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ

هُمْ فیها خالِدُونَ


(۲۵ بقره) برایشان بهشتهایى است كه در آن نهرها جارى است. و هر گاه كه از میوه‏هاى آن برخوردار شوند گویند: پیش از این، در

دنیا، از چنین میوه‏هایى برخوردار شده بودیم، كه این میوه‏ها شبیه به یكدیگرند. و نیز در آنجا


همسرانى پاكیزه دارند و در آنجا جاودانه باشند


و در جهنم نیز سوزاندن با آتش و ...


یَوْمَ یُحْمى‏ عَلَیْها فی‏ نارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوى‏ بِها جِباهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ (۳۵ توبه) روزى كه در آتش جهنم گداخته شود و پیشانى و پهلو و

پشتشان را با آن داغ كنند.


اما باید برای شناخت بیشتر به چند نکته توجه کرد:


۱-میزان درک ما از همین دسته از نعمت ها و یا نقمت ها، بسیار محدود و نارساست. مثل اینکه بخواهند برای کور مادر زاد، رنگ سبز

را توضیح بدهند. یا در حالتی


بسیار خوش بینانه، مثل فهمیدن مزه غذایی که تاکنون نخورده ایم و برایمان توصیفش می کنند. نعمت ها یا نقمت های جهان دیگر فرق

های اساسی با مشابه آن ها در این دنیا دارد و در مواردی این فرق ها بیان شده است:

مثلا درباره شراب بهشتی گفته شده است:


لا فیها غَوْلٌ وَ لا هُمْ عَنْها یُنْزَفُونَ (۴۷ صافات) نه عقل از آن تباهى گیرد و نه نوشنده مست شود.


یا در توصیف آتش جهنم گفته شده است که علیرغم شدتش سبب مرگ نمی شود:


لَهُمْ نارُ جَهَنَّمَ لا یُقْضى‏ عَلَیْهِمْ فَیَمُوتُوا (۳۶ فاطر) براى آنان آتش جهنم است نه مرگشان دهند تا بمیرند.


۲- در قرآن توصیفات فراوانی از نعمت های معنوی وجود دارد. اما چون اکثر مردم، جز مادیات را نمی شناسند، این آیات قرآن نیز بر

دل آن ها نمی نشیند و شناخت خود را بر پایه آن ها شکل نمی دهند:


مثلا درباره بهشت، تکریم و شادابی و رفع هر گونه کینه و ...



عَلىَ الْأَرَائكِ یَنظُرُونَ(۲۳) تَعْرِفُ فىِ وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِیمِ(۲۴ مطففین ) بر تختها [نشسته‏] مى‏نگرند. از چهره‏هایشان طراوت نعمت

[بهشت‏] را درمى‏یابى.


فُتِحَتْ أَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَیْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدینَ (۷۳ زمر) تا وقتى كه نزدیك آن شوند درهایش گشوده مى‏شود و خازنانش

به ایشان گویند سلام بر شما كه پاك بودید پس براى همیشه داخل بهشت شوید.


وَ نَزَعْنا ما فی‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلى‏ سُرُرٍ مُتَقابِلینَ (۴۷ حجر) و بیرون كشیم آنچه در سینه‏هاى ایشان باشد، از عداوت و كینه (كه

در دار دنیا داشتند) در حالى كه برادران یكدیگر مى‏باشند كه بر تختها برابر هم قرار مى‏گیرند.


و در آن سو، جهنم پر از کینه و دشمنی و نفرت از یکدیگر و ...


كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها حَتَّى إِذَا ادَّارَكُوا فیها جَمیعاً قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْ رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ قالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ

وَ لكِنْ لاتَعْلَمُونَ (۳۸ اعراف) هر امتى كه به آتش داخل شود امت همكیش خود را لعنت كند. تا چون همگى در آنجا گرد آیند، گروه‏هایى

كه پیرو بوده‏اند در


باره گروه‏هایى كه پیشوا بوده‏اند گویند: پروردگارا، اینان ما را گمراه كردند،


دو چندان در آتش عذابشان كن. گوید: عذاب همه دوچندان است ولى شما نمى ‏دانید.

۳- برای شناخت بیشتر باید قدر اشاره ها را دانست. برای طفلی که تازه به مدرسه رفته، معلم یک مطلب را چند بار تکرار می کند تا در

ذهن او بنشیند. او در دانشگاه، دانشجوی زیرک، منتظر اشاره ها و نکته های ظریف در سخن استاد است.


وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ (۷۲ توبه)


خشنودى خدا از همه برتر است كه پیروزى بزرگ، خشنودى خداوند است.


اگر بخواهیم بسیار خلاصه بهشت را توصیف کنیم باید بگوییم: آن قدر هست که حتی در تصور ما نیز نمی گنجد و هر چه بخواهیم

برایمان فراهم می شود


مِنَ الدَّرَجَاتِ وَ الْمَنَازِلِ مَا لَا عَیْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ.[۱]


لَكُمْ فیها ما تَشْتَهی‏ أَنْفُسُكُمْ وَ لَكُمْ فیها ما تَدَّعُونَ (۳۱ فصلت) در بهشت هر چه دلتان بخواهد و هر چه طلب كنید برایتان فراهم است.


و جهنم نیز آن گونه است که سخن کافران در ابتدای قیامت (هر چند برایمان تصویر بسیار مبهمی ایجاد می کند) این است که :


وَ یَقُولُ الْكافِرُ یا لَیْتَنی‏ كُنْتُ تُراباً (۴۰ نبا) كافر مى‏ گوید: اى كاش من خاك مى‏بودم.


[۱]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج‏۶۵ ۱۰۸.


موضوعات: مذهبی,

[ بازدید : 444 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

يکشنبه 10 مرداد 1395
17:34
Abolfazl

آرامش در نماز

در یکى از جنگ‌ها که پیامبر همراه لشکر بودند، در شبى که پاسبانى لشکر اسلام بر عهده‌ى عباد بن بُشر و عمّار یاسر بود، نصف اول شب نصیبِ،‌عباد گردید و نصف دوم نصیب عمار، پس عمار خوابید و تنها بُشر بیدار بود و مشغول نماز گردید در آن حال یکى از کفار به قصد شبیخون زدن به لشکر اسلام برآمد به خیال اینکه پاسبانى نیست و همه خوابند از دور عباد را دید ایستاده و تشخیص نمی‌داد که انسانست یا حیوان یا درخت براى اینکه از طرف او نیز مطمئن شود تیرى به سویش انداخت تیر بر پیکر عباد نشست و او اَبداً اعتنایى نکرد، تیر دیگرى به او زد و او را سخت مجروح و خونین نمود باز حرکت نکرد تیر سوم زد پس نماز را کوتاه نمود و تمام کرد و عمار را بیدار نمود عمار دید سه تیر بر بدن عباد نشسته و او را غرق در خون کرده گفت: چرا در تیر اول مرا بیدار نکردى عباد گفت: مشغول خواندن سوره‌ى کهف در نماز بودم و میل نداشتم آن را ناتمام بگذارم و اگر نمی‌ترسیدم که دشمن بر سرم برسد و صدمه‌اى به پیغمبر برساند و کوتاهى در این نگهبانی که به من واگذار شده کرده باشم هرگز نماز را کوتاه نمی‌کردم اگر چه جانم را از دست می‌دادم.


موضوعات: مذهبی,نماز ,
برچسب ها: آرامش در نماز ,

[ بازدید : 333 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

پنجشنبه 7 مرداد 1395
20:19
Abolfazl

نماز شب


نماز شب,طریقه خواندن نماز شب,کیفیت نماز شب,طریقه نماز شب,فضیلت نماز شب,نحوه خواندن نماز شب

فضیلت نماز شب

از قرآن كریم درباره فضایل نماز شب:

خداوند متعال در آیه هفتاد و نهم سوره اسراء فرموده است برخی از شب را بیدار و متهجد باش و نماز شب مخصوص توست. باشد كه خدایت به مقام محمود(شفاعت) مبعوث گرداند. و همچنین در سوره مزمل آیه 1 می فرماید: ای جامه خواب به خود پیچیده به هنگام شب بر خیز.

سوره فرقان آیه 64 آنان كه در حال قیام و سجده شب را سحر كنند.

سوره سجده آیه 16: پهلوهایشان از رختخوابها جدا می گردد پروردگارشان را در حال ترس و امید می خوانند.

سوره ذاریات آیه 18: مقدار كمی از شب را می خوابند و سحرها استغفار می كنند.

نماز شب


موضوعات: مذهبی,نماز ,
برچسب ها: نماز شب ,

[ بازدید : 525 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

پنجشنبه 7 مرداد 1395
19:43
Abolfazl

 طریقه خواندن نماز عید فطر


نماز عید فطر

سوال :آیا حضور در نماز عید فطر بر هر مسلمانی واجب است ؟و طریقه خواندن نماز عید فطر را توضیح دهید.

پاسخ : این نماز در زمان حضور امام(علیه السلام) واجب است و باید به جماعت خوانده شود، ولی در زمان ما که امام(علیه السلام) غایب است مستحب می باشد و می توان آن را به جماعت یا فرادی خواند.


وقت نماز عید فطر از اوّل آفتاب است تا ظهر، ولی مستحبّ است نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخواند و در عید فطر مستحبّ است بعد از بلند شدن آفتاب افطار کند و زکات فطره را بدهد و بعد نماز عید را بجا آورد.

چگونگی بجا آوردن نماز عید فطر
نماز عید فطر دو رکعت است، در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهّد بخواند و سلام گوید.

در قنوت این نماز هر دعایی کافی است، ولی مناسب است این دعا را به قصد ثواب بخواند:

«اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکبْرِیاءِ وَ الْعَظِمَة وَ اَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ اَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ اَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَةِ اَسْئَلُک بِحَقِّ هذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمحَمَّد صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کرامَةً وَ مَزیداً اَنْ تُصَلِّی عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ اَنْ تُدْخِلَنِی فی کلِّ خَیْر اَدْخَلْتَفیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد وَ اَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کلِّ سُوء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد صَلَواتُک عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک خَیْرَ ما سَئَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ وَ اَعُوذُ بِک مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمـُخْلَصُونَ».

مستحبّات نماز عید فطر
مستحبّ است در نماز عید فطر امور زیر را به امید ثواب پروردگار رعایت کند:


قرائت نماز عید را بلند بخواند.


بعد از نماز دو خطبه بخواند مانند خطبه های نماز جمعه با این تفاوت که در نماز جمعه قبل از نماز و در نماز عید بعد از نماز خوانده می شود (و این خطبه در صورتی است که نماز را با جماعت بخواند).


در این نماز سوره مخصوص شرط نیست، ولی بهتر است در رکعت اوّل سوره «سَبِّحِ اسْمِ رَبِّک الاْعْلی» و در رکعت دوم سوره «وَ الشَّمْس» بخواند.


در روز عید فطر قبل از نماز عید با خرما افطار کند .


5ـ پیش از نماز عید غسل کند و دعاهایی که قبل از نماز و بعد از آن در کتب دعا آمده بخواند.


در نماز عید بر زمین سجده کند و در موقع گفتن تکبیرها دستها را بلند کند.


بعد از نماز مغرب و عشا در شب عید فطر و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عید و نیز بعد از نماز عید فطر این تکبیرها را بگوید: «اَللّهُ اَکبَرُ، اَللّهُ اَکبَرُ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَ اَللّهُ اَکبَرُ، اللّهُ اَکبَرُ وَ لِلّهِ الْحَمْدُ، اَللّهُ اَکبَرُ عَلی ما هَدانا».


موضوعات: مذهبی,نماز ,

[ بازدید : 310 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

جمعه 25 تير 1395
20:53
Abolfazl

دانستنیهایی درباره شب قدر

دانستنیهایی درباره شب قدر
شب قدر

1-آیا می دانید شب قدر تنها یک شب از سال است که سرنوشت یکسال همه ما در آن شب مشخص می شود. آن شب یک شب خاص و عجیب است و برای ما خیلی خوبیها به همراه دارد. در آن شب هر دعایی ممکن است مستجاب شود. آدم احساس می کند در آن شب خدا به زمین خیلی نزدیک تر می شود و دیگر از دست هیچ کس ناراحت نیست.

2-آیا می دانید که در آن شب، آن قدر فرشته به زمین می آید که دیگر جایی بدون فرشته باقی نمی ماند. آن شب تمام فاصله بین آسمان و زمین ، مثل خیابانی پر ترافیک می شود که دائما فرشته ها از آن رد می شوند و هی به زمین می آیند و به آسمان می روند و این وضعیت تا صبح ادامه دارد.

در شب قدر فرشته ی بزرگی به نام روح هم به زمین می آید و کارهای مهمی انجام میدهد.در آن شب فرشته ها همه به خدمت امام زمان می رسند و پرونده های آدمها را به امام زمان می دهند. امام زمان می تواند ما را در پناه خودش قرار دهد و از عذابی که خودمان با گناهان برای خودمان ایجاد کرده ایم نجات دهد. پس باید در آن شب همواره به یاد امام زمان باشیم و به او پناه ببریم.

3- آیا می دانید شب قدر یک شب است که برابر با هزار ماه است و هر کار خوب در آن ،مانند کارهای خوبی است که مردم در هزار ماه دیگر انجام دهند. مثلا پاداش یک نماز مستحبی در شب قدر برابر با جایزه هفتاد شب نماز مستحبی خواندن در شبهای دیگر است. (روضه الواعظین، ج 2،ص 338)

4-آیا می دانید احیای شب قدر یعنی اینکه در شب قدر تا می توانیم عبادت و دعا کنیم و سعی کنیم اعمال مستحبی آن شب را انجام دهیم تا بیشترین وبهترین جایزه های آن شب نصیبمان شود. البته شب قدر تنها از غروب تا سحر نیست بلکه از ابتدای صبح آن روز تا سحر فردا را شامل می شود. بنابراین از صبح تا پایان آن روز برای عبادت و دعا فرصت هست و نباید منتظر شب شدن باشیم.(امالی شیخ صدوق،ص654)

5-آیا می دانید تاریخ دقیق شب قدر معلوم نیست . یعنی هیچ کس نمی داند آن شب دقیقا کدام یک از شبهای ماه رمضان است. شاید فکر کنید قبلا تاریخ آن مشخص بوده و بعدا در زمان غیبت امام زمان، تاریخ آن گم شده است. اما این فکر اشتباهی است . زیرا حتی پیامبر خدا هم تاریخ دقیق آن را نمی دانستند. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص: 65)

البته در روایات آمده است که احتمال دارد آن شب یکی از سه شب نوزدهم ، بیست و یکم یا بیست و سوم ماه رمضان باشد. احتمال شب بیست و سوم بیشتر است.


موضوعات: مذهبی,مطالب قرآنی,

[ بازدید : 376 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

چهارشنبه 2 تير 1395
20:43
Abolfazl

مطالب وبلاگ

جالب ترین مطالب خواندنی

پشتیبانی

آوازک