حضرت محمد
تاریخ انتشار :1394/11/28
غدیر، پیام رهایى
تاریخ انتشار :1394/7/29
سکوی جاودانگی
تاریخ انتشار :1394/7/15
نرم افزار نهج البلا غه
تاریخ انتشار :1394/11/28
گالری تصاویر
تاریخ انتشار :1394/7/23
نرم افزار قرآن
تاریخ انتشار :1394/11/28
آداب و اعمال روز عید غدیر
تاریخ انتشار :1394/6/31
مطالب جالب در باره ی قرآن
تاریخ انتشار :1394/12/27
حضرت مهدی
تاریخ انتشار :1394/11/28
غدير خم كجاست؟
تاریخ انتشار :1394/6/29
حادثه ی غدیر در قرآن
تاریخ انتشار :1394/6/29
تجلی ولایت
تاریخ انتشار :1394/6/29
نام امام علی
تاریخ انتشار :1394/7/29
امام حسین
تاریخ انتشار :1394/11/28
امام رضا
تاریخ انتشار :1394/11/28
غدیر خم
تاریخ انتشار :1394/7/29
حدیث
تاریخ انتشار :1394/6/30
20 اتفاق
تاریخ انتشار :1394/6/29

ضرب المثل های نهج البلاغه


ضرب المثل های نهج البلاغه



1- مفهوم ضرب‌المثل«حوضی برایشان از آب پر سازم كه تنها خود بتوانم آبش را بكشم» یعنی چه و برای چه كسانی فرموده است؟

2- مفهوم ضرب‌المثل«گوسفند تك رو طعمه گرگ می‌گردد» یعنی چه و به چه مناسبتی حضرت علی ـ علیه السلام ـ ذكر كرده‌اند؟

3- ضرب‌المثل«خاشاك در چشم و استخوان در گلو» یعنی چه، و به چه مناسبت حضرت علی ـ علیه السلام ـ ایراد فرموده‌اند؟

4- معنای ضرب‌المثل«ذمه من گرو سخنانی است كه می‌گویم و تمام آنها را ضمانت می‌كنم» چیست و به چه مناسبتی ایراد شده است؟

5- ضرب‌المثل«شیری می‌خواهند از مادری كه از شیردان باز ایستاده» به چه معنا است و در چه موردی ایراد شده است؟

6- حضرت علی ـ علیه السلام ـ جمله«شما برای تیراندازی نشانه و برای خورنده لقمه و برای حمله كننده شكارید» را درباره چه كسانی فرموده و منظور آن حضرت چه بود؟

7- مفهوم ضرب‌المثل«من بینی و چشم این كار را زده‌ام» چیست و در چه موردی گفته شده است؟

8- مفهوم ضرب‌المثل«تربت ایدیكم» یعنی«دستهای شما به خاك آلوده باد» یعنی چه و در مورد چه كسانی گفته شده است؟


پاسخ ها در ادامه مطلب....


موضوعات: غدیر,

[ بازدید : 903 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

چهارشنبه 29 مهر 1394
12:42
Abolfazl

چرا نام علی (ع) در قرآن نیست؟


چرا نام علی (ع) در قرآن نیست؟






از شبهه هایی که دشمنان در عرصه ی نام گذاری در دوران اموی و عباسی می پراکنند این است که چرا خدا نام علی را در قرآن نام نبرد؟ اگر در قرآن هست، کجاست؟ و اگر نام علی به صراحت در قرآن نیست، چرا شیعه بر امری استدلال می کند که قرآن بر آن نصی ندارد؟
از ابو بصیر روایت شده که از امام صادق (علیه السّلام) درباره ی این آیه پرسیدم: ( أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ )
( از خدا اطاعت کنید و از پیامبر فرمان برید و از صاحبانِ امر خودتان ) امام (علیه السّلام) فرمود: درباره ی علی بن ابی طالب و حسن و حسین (علیهم السّلام) نازل شد.
پرسیدم، مردم می گویند: چرا نام علی و اهل بیت او در کتاب خدای بزرگ نیامده است؟


لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید...


موضوعات: مذهبی,غدیر,مطالب قرآنی,

[ بازدید : 453 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

چهارشنبه 29 مهر 1394
12:28
Abolfazl

غدیر خم




مولا برای از تو سرودن غزل کم است


تلمیح و استعاره، مجاز و بدل کم است


قرآن ناب لایق وصف مقام توست


شعر و حدیث و قصه و ضرب المثل کم است


آن لحظه که حلاوت نام تو بر لب است


شیرینی شکر که چه گویم، عسل کم است


باید برای مدح تو از صبح بَدر گفت


هیجای نهروان و شکوه جمل کم است


ای دست اقتدار خدا، فارس العرب


اصلا برای شأن تو تعبیر «یل» کم است


هر قدر هم که دم بزنم ای امیر عشق


از شوکت و جلالت تو، ما حَصَل کم است


شهره شده میان عرب تک سواری ات


آوازه های صاعقه ی ذوالفقاری ات


ای آفتاب علم و یقین یا ابوتراب


همواره در مدار تو دین یا ابوتراب


صبح نگات، شمس ضحی یا ابالحسن


تار عبات حبل متین یا ابوتراب


از ابتدای خلقت خود کسب فیض کرد


در محضر تو روح الامین یا ابوتراب


مولای من ولایت تو از ازل شده


با روح و جان شیعه عجین یا ابوتراب







مشخصات
عنوان موضوع :غدیر خم
نویسنده : ابوالفضل
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 مهر 1394


چاپ اين صفحه









موضوعات: غدیر,
برچسب ها: غدیر خم ,

[ بازدید : 406 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

چهارشنبه 29 مهر 1394
12:17
Abolfazl

عيد ولايت در قرآن

عيد ولايت در قرآن



برترين نعمت معنوى

در سراسر جهان هستى همه نعمت‏هاى مادى و معنوى از سوى خداى سبحان است: »و ما بكم من نعمة فمن اللّه«؛ نعمتهايى كه1 انسانهاى عادى هرگز توان شمارش آن را ندارند: »و إن تعدّوا نعمة اللّه لا تحصوها«2. خداى سبحان در قرآن كريم گاهى از نعمتهاى مادى و روزيهاى ظاهرى، مانند آسمان، زمين، آفتاب و ماه ياد مى‏كند و گاهى از نعمتهاى معنوى و باطنى؛ چنانكه به عيساى مسيح مى‏فرمايد: إذ قال الله يا عيسى ابن مريم اذكر نعمتى عليك و على والدتك إذ أيّدتك بروح القدس تكلّم الناس فى المهد و كهلاً و إذ علّمتك الكتاب و الحكمة و التورية و الإنجيل و إذ تخلق من الطّين كهيئة الطّير بإذنى فتنفخ فيها فتكون طيراً بإذنى و


موضوعات: مذهبی,غدیر,مطالب قرآنی,

[ بازدید : 313 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

چهارشنبه 22 مهر 1394
17:34
Abolfazl

اعلام ولايت على(ع) در واقعه غدير خم

اعلام ولايت على(ع) در واقعه غدير خم



پيامبر گرامى صلى الله عليه و آله و سلم در سال دهم هجرت براى انجام فريضه وتعليم مراسم حج‏به مكه عزيمت كرد. اين بار انجام اين فريضه با آخرين سال عمر پيامبر عزيز مصادف شد و از اين جهت آن را «حجة الوداع‏» ناميدند. افرادى كه به شوق همسفرى ويا آموختن مراسم حج همراه آن حضرت بودند تا صد وبيست هزار تخمين زده شده‏اند.

مراسم حج‏به پايان رسيد وپيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم راه مدينه را،در حالى كه گروهى انبوه او را بدرقه ميكردند وجز كسانى كه در مكه به او پيوسته بودند همگى در ركاب او بودند، در پيش گرفت. چون كاروان به پهنه بى آبى به نام «غدير خم‏» رسيد كه در سه ميلى «جحفه‏»(4) قرار دارد، پيك وحى فرود آمد وبه پيامبر فرمان توقف داد. پيامبر نيز دستور داد كه همه از حركت‏باز ايستند وبازماندگان فرا رسند.


موضوعات: غدیر,

[ بازدید : 338 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

چهارشنبه 22 مهر 1394
17:31
Abolfazl

جایگاه والای حضرت مهدی(عج) در خطبه غدیر

جایگاه والای حضرت مهدی(عج) در خطبه غدیر




یدون شک واقعه غدیر خم، نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است. در این واقعه، پیامبر اسلام صلی‏ الله‏ علیه‏ و ‏آله مهم‏ترین مأموریت دوران پیامبریِ خود را به انجام رساند؛ مأموریتی که انجام آن، به منزله رساندن پیام رسالت حضرت بود، و کوتاهی در مورد آن، به از بین رفتن زحمات چندین ساله ایشان می‏انجامید؛ چنان که خداوند متعال درآیه 67 سوره مائده می‏فرماید: «هان ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت به تو نازل شده است، تبلیغ کن و اگر چنان نکنی، پیام و رسالت او را انجام نداده‏ای وخداوند تو را از مردم حفظ می‏فرماید».

خطبه ی غدیر یکی از معتبرترین و پر محتواترین منابع اصیل اسلامی است که مبانی اصیل اعتقادی را به صورت یک دوره ی فشرده مطرح می نماید؛ اصول خداشناسی و توحید، نبوت، امامت و حتی مباحث معاد و زندگی اخروی. در واقع این خطبه خود درسنامه ی کاملی از همه ی اعتقادات اسلامی است که به صورت مستدل و موثق از زبان پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) برای همیشه ی تاریخ بیان گردیده است.

در این خطبه شریف به امام زمان عجل الله تعالی فرجه توجه خاصی شده است. و در سه فراز خطابه، پیامبر اکرم صلی الله علیه آله اشاره به وجود مبارک آن حضرت فرموده اند.

در فراز اول می فرمایند:

« مَعَاشِرَ النَّاسِ آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلى‏ أَدْبارِها...

مَعاشِرَالنّاسِ، النُّورُ مِنَ‏اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مَسْلوكٌ فِىَّ ثُمَّ فى عَلِىِّ بْنِ أَبى طالِبٍ، ثُمَّ فِى النَّسْلِ مِنْهُ إِلَى الْقائِمِ الْمَهْدِىِّ ، الَّذِی یأْخُذُ بِحَقِّ اللَّهِ وَ بِكُلِّ حَقٍّ هُوَ لَنَا»

ملاحضه شود که پیامبر صلی الله علیه آله به صراحت جریان نور را علاوه بر خود در امیر المۆمنین و امامان علیهم السلام از نسل ایشان تا مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه جاری و ساری می دانند؛ و بر روی دو نکته تاکید می کنند:

اول این که امامت در خاندان امیر المومنین علی علیه السلام جاری است، به طوری که این رشته الهی در آغاز به دست مبارک امیر المۆمنین علیه السلام و در نهایت به وجود مبارک مهدی فاطمه سلام الله علیهما سپرده شده است؛ و دوم آن حضرت حق خدا و حق تمامی اهل بیت علیهم السلام را از غاصبانشان خواهند گرفت ان شاءالله.

فراز دوم از گفتار پیامبر اکرم صلی الله علیه آله به صورت مسقل به امام زمان عجل الله تعالی فرجه اختصاص دارد. حساسیت این قسمت از سخن را، از آنجا می توان دریافت که حضرتش هیجده بار مردم را با تکرار یک لفظ هشدار دهنده، "الا" به معنی "هان"! "آگاه باشید" به دقت در کلام خود فرا می خوانند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در آغاز این بخش، بار دیگر روند پیوسته نبوت و امامت را مطرح نموده و یاد آور می شوند که سررشته این نظم، در دست علی علیه السلام است و پایان بخش این روند، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه می باشند، بدین صورت که: (مقاله سیمای امام زمان در خطبه غدیر، سایت نشر اعتقادات)

«مَعاشِرَالنّاسِ، أَلاوَإِنِّى رَسولٌ وَ عَلِىٌّ الْإِمامُ وَالْوَصِىُّ مِنْ بَعْدى،... أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِى»

پس آن گاه بیست و یک ویژگی اساسی و مهم از مختصات عمده آن امام را ترسیم می نمایند،

پیامبر صلی الله علیه آله فرمودند:

آگاه باشید همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست.

هان ! او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود.

هشدار ! اوست انتقام گیرنده ی از ستمکاران.

هشدار ! اوست فتح کننده ی دژها و منهدم کننده ی آن ها !

هشدار ! اوست چیره بر تمامی قبایل مشرکان و رهنمای آنان.

هشدار ! اوست خون خواه تمامی اولیای خدا.

هان ! همانا او یاور دین خداست.

هان ! او از دریایی ژرف پیمانه هایی افزون گیرد.

هشدار ! او به هر ارزشمندی به اندازه ی ارزش او و به هر نادان و بی ارزشی به اندازه ی نادانی اش نیکی کند

هان ! او نیکو و برگزیده ی خداست.

هشدار ! اوست میراث دار دانش ها و احاطه دار بر ادراک ها.

هان ! او از پروردگارش خبر دهد و نشانه های او را برپا کند و استحکام بخشد .

هشدار ! اوست بالیده و استوار.

آگاه باشید ! هم اوست که اختیار امور جهانیان به او سپرده شده است.



هان ! پیشینیان از قرن ها ظهور او را پیشگویی کرده اند.

هشدار ! اوست حجت پایدار و پس از او حجتی نخواهد بود. (این تعبیر به عنوان حجت، امامت و مسئولیت است و نظری به رجعت دیگر امامان ندارد. زیرا آنان حجت های پیشین اند که دوباره رجعت خواهند کرد.) راستی و درستی و روشنایی جز با او نیست.

هان ! کسی بر او پیروز نخواهد شد و ستیزنده او یاری نخواهد گشت.

هشدار ! او ولی خدا در زمین، داور او در میان مردم و امانت دار امور آشکار و نهان است.(خطبه غدیر)

آری

در نقطه غدیر توقفی باید ، که با حقیقت انسان سر و کار دارد . هزار و چهارصد سال است که شیعه زلال پر برکت غدیر را به پای درختان ولایت می افشاند ، و از آن بیابان خشک باغهای پر ثمر اعتقادی و گلهای زیبای محبت را پرورش می دهد .

آغاز پانزدهمین قرنی است که شیعه با حجتی قوی و برهانی قاطع که پیامبر-صلی الله علیه و آله و سلم- به دستش داده ، پرچم بلند « اشهد ان علیاً ولی الله » را بر افراشته و تا شنیدن صدای جانفزای انا المهدی از مرزهای اعتقادی خویش پاسداری می کند .

منابع :سایت غدیرخم



مشخصات
عنوان موضوع : جایگاه والای حضرت مهدی(عج) در خطبه غدیر
نویسنده : ابوالفضل
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 مهر 1394












موضوعات: غدیر,

[ بازدید : 261 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

چهارشنبه 22 مهر 1394
12:31
Abolfazl

مطالب وبلاگ

جالب ترین مطالب خواندنی

پشتیبانی

آوازک