حضرت محمد
تاریخ انتشار :1394/11/28
غدیر، پیام رهایى
تاریخ انتشار :1394/7/29
سکوی جاودانگی
تاریخ انتشار :1394/7/15
نرم افزار نهج البلا غه
تاریخ انتشار :1394/11/28
گالری تصاویر
تاریخ انتشار :1394/7/23
نرم افزار قرآن
تاریخ انتشار :1394/11/28
آداب و اعمال روز عید غدیر
تاریخ انتشار :1394/6/31
مطالب جالب در باره ی قرآن
تاریخ انتشار :1394/12/27
حضرت مهدی
تاریخ انتشار :1394/11/28
غدير خم كجاست؟
تاریخ انتشار :1394/6/29
حادثه ی غدیر در قرآن
تاریخ انتشار :1394/6/29
تجلی ولایت
تاریخ انتشار :1394/6/29
نام امام علی
تاریخ انتشار :1394/7/29
امام حسین
تاریخ انتشار :1394/11/28
امام رضا
تاریخ انتشار :1394/11/28
غدیر خم
تاریخ انتشار :1394/7/29
حدیث
تاریخ انتشار :1394/6/30
20 اتفاق
تاریخ انتشار :1394/6/29

مسجد و احیای سبک زندگی اسلامی


مسجد و احیای سبک زندگی اسلامی



سالیانی است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، با دوراندیشی و نگاه راهبردی خویش، موضوع سبک زندگی را به گفتمانی در فضای عمومی جامعه و به ویژه محافل علمی و فرهنگی تبدیل نمودهاند. موضوعی که به جرأت میتوان ادّعا کرد، اولویت اوّل دشمن در جنگ نرم و مقابلهی همه جانبه با اسلام ناب است.

در این میان و در مسیر تحقّق سبک زندگی اسلامی، نقش بی بدیل و ویژهی مساجد قابل توجّه است. اندکی تأمّل در آیات، روایات، سیره معصومین(ع) و تأکیدات علمای بزرگ به ویژه امام راحل و رهبری معظّم انقلاب، جایگاه محوری مسجد را در ابعاد و عرصههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی جلوهگر میسازد. براین اساس، درگفتاری بس مختصر به اهمیّت نقش مسجد در شکلگیری جامعهای با سبک و سیاقی اسلامی پرداخته خواهد شد.

سبک زندگی اسلامی

تعاریف گوناگونی برای سبک زندگی مطرح شده است. از قبیل سبک زندگی نظام واره خاص، یک نوع سبک زندگی است که به یک فرد، خانواده و یا جامعه با هویت خاصّی اختصاص دارد( شریفی، ١٣٩١، ٢٨) و الگو یا مجموعه نظاممند کنشهای مرجح است( مهدوی کنی، ١٣٨٧، ٧٨)؛ که شیوهای نسبتاً ثابت است و فرد اهداف خود را به آن طریق دنبال میکند.(کاویانی، ١٣٩١، ١۶). منظور از سبک زندگی اسلامی، شیوه زندگی فردی و اجتماعی است که همه یا بیشتر متدینین به اسلام یا قشر مؤثری از جامعه اسلامی به آن عمل میکنند و این الگوهای عملی در رفتارشان منعکس میشود.( مصباح، ١٣٩١، ۶) طیف رفتاری که اصلی انسجامبخش بر آن حاکم است و عرصهای از زندگی را تحت پوشش قرار میدهد( فاضلی، ١٣٨٢، ٨٣)

به نظر میرسد برای تعریف سبک زندگی اسلامی نخست باید توجّه کرد که سبک زندگی، شیوه زندگی و یا سبک زیستنی را شامل میشود که منعکسکنندهی گرایشها و ارزشهای یک فرد و یا گروه است. دوم اینکه در سبک زندگی، الگوهای نظاموارهای وجود دارد که همه رفتارهای مختلف زندگی فرد یا گروه را به هم مرتبط میسازد و از نوع هویت فردی، اجتماعی و دینی حکایت میکنند. سوم اینکه نوع نگرشها و گرایشها، منشأ سبک زندگیها میشوند. اصول اعتقادی، جهانبینی و تفسیر و تحلیل از نظام هستی و زندگی آدمی است که سبک زندگی را میسازد. مقام معظّم رهبری در این باره میفرمایند: « رفتار اجتماعی و سبک زندگی، تابع تفسیر ما از زندگی است. هدف زندگی چیست؟ هر هدفی که ما برای زندگی خودمان معین و ترسیم کنیم، به طور طبیعی، متناسب با خود، یک سبک زندگی به ما پیشنهاد میشود»( بیانات رهبری در دیدار دانشجویان خراسان شمالی، ٢٣ مهر ١٣٩١).

چهارم اینکه با توجّه به نکات فوق، میتوان سبک زندگی اسلامی را نمونهای عملی و نقشه راهی دانست که اسلام برای بشر ترسیم کرده است، به گونهای که بینش فرد، گروه و جامعه را نسبت به نظام هستی، خود، خدا و دیگر انسانها را نشان میدهد و از تمام ابعاد زندگی در راستای هدف آفرینش حکایت دارد و زندگی در دنیا را با زندگی جاوید اخروی مرتبط میسازد. در متون دینی، تعابیری که از سبک زندگی اسلامی حکایت میکند، عبارتند از: سیره، سنّت و اسوه که میتوان ویژگیهای فوق را در این مفاهیم یافت.

تعلیم و تربیت مبتنی بر سبک زندگی اسلامی

بنابه روایات و میراث ارزشمند اسلامی، رابطه تنگاتنگی میان تربیت صحیح فرزندان و سبک زندگی اسلامی وجود دارد. تربیت، تغییر هدفمند پایدار است که به سبک زندگی میانجامد. تربیت صحیح مبتنی بر فطرت، سبک زندگی مطلوب و حیات طیبه جاوید را -که همان سبک زندگی اسلامی است – میسازد و تربیت غلط مبتنی بر عوامل فرهنگی تحمیلی، سراب اجتماعی و بیگانه از هدایتهای انبیاء، سبک زندگی خاصّی را از زندگی دنیایی میآفریند که اضطرابها و ناآرامیها و احساس پوچی در زندگی، پیامد آن است.(فقیهی، ١٣٩٢، ١٧٢)

تربیت اسلامی، فراهم سازی و شکوفایی هدفمند توانمندیهای فطری و استعدادهای آدمی در جنبههای گوناگون بدنی، زیستی، عقلانی، اخلاقی، معنوی، اجتماعی، عاطفی، سیاسی، اقتصادی است. این فعلیتبخشی به ظرفیتها از آن جهت که تأمینکنندهی اهداف آفرینش است، حیات طیبه و سبک زندگی اسلامی را میسازد. به بیانی دیگر میتوان گفت که سبک زندگی اسلامی، یک نوع روش خاصّ زندگی است که نتیجه تربیت بر اساس آموزههای مکتب اسلام است. ( همان، ١٧٣-١٧٢)

از چالشهای عمده تربیت کودک در رابطه با سبک زندگی این است که برخی تصوّر میکنند در برابر کودکان خود، مسئولیتی جز تأمین نیازهای مادّی ندارند و کودک خود به خود تربیت میشود. این عدم احساس مسئولیت تربیتی در میان برخی والدین، از چالشهایی است که جامعه امروزی با آن مواجه است. پیامبر اسلام(ص) آن را پیشبینی کرده و برای رهایی والدین از این چالش، فرمودهاند: « از ناحیه پدران بر سر فرزندان آخرالزمان چه خواهد آمد؟ پرسیده شد: «ای رسول خدا، آیا از آن رو که پدرانشان مشرکند؟» فرمود: « نه، بلکه از پدرانی مؤمناند که به فرزندانشان چیزی از واجبات دینی نمیآموزند؛ بلکه آنان را از آموختن منع میکنند و به سود اندکی از دنیا که از فرزندانشان به ایشان میرسد، رضایت میدهند و من از آنها بیزارم و آنان نیز از من بیزارند». امام سجّاد (ع) درباره لزوم احساس مسئولیت پدر نسبت به فرزند میفرمایند: « حقّ فرزندت این است که بدانی از توست و در این دنیا خوب و بدش به تو وابسته است.» (صدوق، ١۴١٣، ٢، ۶٢٢)

از دیدگاه اسلام، فرزندان امانت الهی و نشانههای خداوند هستند( نحل، ٧٢، شعرا، ١٣٣) و والدین درباره سلامت، رشد و تعلیم و تربیت آنها مسئولاند (بقره، ٢٣٣) و در برابر تربیت خوب، پاداش،( مریم، ۵۵) و در برابر تربیت نامطلوب، کیفر خواهند دید.( شوری، ۴۵)

براین اساس، در آموزههای دینی، برای تشویق والدین به اینکه از زیر بار مسئولیت فرزند شانه خالی نکنند و مسئولیت خود را در ارتباط با فرزند انجام دهند، پاداشهایی قرار داده شده است. رسول اکرم (ص) فرمودهاند: « هر کس به فرزندش قرآن بیاموزد، روز قیامت پدر و مادر او را فرا میخوانند و دو جامه بر آن دو میپوشانند که از نور آن چهرههای بهشتیان روشن میشود.» (کلینی، ١۴٠٣، ۶، ۴٩)

این بشارتها و انذارها برای آن است که والدین نسبت به تربیت فرزند احساس مسئولیت کرده و آنان را برای زندگی به سبک اسلامی آماده نمایند.

جایگاه مسجد در سبکدهی به زندگی مسلمانان

مسجد در فرهنگ اهل بیت(ع) مهمان‌خانۀ خدا در زمین، جایگاه نزول خیرات و برکات آسمانی، تجلّی‌گاه بهشت در زمین و تفریح‌گاه موحّدان است. (الحُر العاملی، ١۴٠٣،٣، ۵۵٣) تاریخ جهان اسلام، خصوصاً در صدر اسلام، نشانگر این امر میباشد که مهمترین عنصر سبکساز در زندگی مسلمانان، «مسجد» بوده است. بر اساس آیات، روایات و احادیث معتبر و سیرهی عملی پیامبر گرامی اسلام (ص) و اهل بیت (ع) هیچ مکانی منزلت و رفعت مسجد را نداشته و ندارد. مسجد جایگاه نشر معارف اسلامی و تربیت مؤمنان و پرهیزگاران است. دفاع از تمام ارزشهای دینی و اسلامی در مسجد محقّق میشود. خداوند همواره به مسجد و اهل آن نظر دارد، زیرا که بارگاه کبریایی خداوند بزرگ است. برکتهای زمین از مسجد به دیگر سرزمینها سرازیر میشود و حیات اسلام با مسجد پیوند خورده است. (فعّالی، ١٣٩٣، ١٨)

یکی از اصلیترین رسالتهای مسجد، نشر معارف قرآنی و فرهنگسازی است. مسجد به دلیل جایگاه رفیعی که در اجتماع دارد، میتواند فرهنگ عمومی را بازسازی نماید و سبک زندگی انسانها را اصلاح کند. نقش جامعهشناختی مسجد، گویای این مهم است که ایجاد تغییرات اجتماعی با مسجد امکانپذیر خواهد بود.

در مسجد مردم با آموزههای دینی آشنا میشوند. مسجد انسان را با پاکان و نیکان همنشین مینماید. اصلاح مفاسد اخلاقی و نابهنجاریهای اجتماعی از طریق ارتباط با مسجد تحقّق مییابد؛ زیرا انسان نمازگزار از منکرات و زشتیها دور خواهد بود:

«اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاهَ إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ»

آنچه از کتاب به سوى تو وحى شده است بخوان و نماز را برپا دار که نماز از کار زشت و ناپسند باز مى‏دارد و قطعا یاد خدا بالاتر است و خدا مى‏داند چه مى‏کنید.( عنکبوت، ۴۵)

بدون شک مسجد نقشی مؤثر در تربیت مخاطبان خویش دارد؛ زیرا این مأمن الهی نقشی بازدارنده در ارتکاب جرائم و بزهکاریهای اجتماعی ایفا میکند. در مسجد اطلاعات مذهبی مخاطبان رشد مییابد، با مسجد ارزشهای انقلابی استمرار مییابد، مسجد در بالندگی اخلاقی نمازگزاران نقشی مؤثّر ایفا میکند. مسجد میتواند با تقویت عنصر عفّت در نوجوانان و جوانان غریزهی جنسی در آنها را مهار کند. با فراخوانی مسجد جامعه منسجم شده، نظمپذیر میشود. از طریق مساجد میتوان بسیاری از هجمههای فرهنگی غرب را کنترل و ضعیف نمود. اعتقادات و باورهای دینی از طریق مساجد، پاسخ شایستهای دریافت میکنند. فرقههای نوظهور در مساجد با سدّی عظیم مواجه میگردند. همچنین مسجد میتواند بستری مهم برای تربیت انسانهای شایسته برای حکومت اسلامی باشد. براین اساس میتوان تمام نیازهای خانوادههای اسلامی را از طریق مساجد تأمین نمود. ( فعّالی، ١٣٩٣، ١۶٢- ١۶٣)

رسول گرامی اسلام دراین باره میفرمایند:

«هرکس به مسجد رفت و آمد نماید، هشت خصلت را به دست آورد: نشانی استوار، فریضهای انجام یافته، سنّتی به پاداشته شده، علمی جدید، دوستی مفر، سخنی که او را به راه راست آورد، آباد کردن مساجد و ترک گناه.» (مجلسی، ١۴٠٣، ٨١، ٣)

بنابراین جایگاه مسجد در جامعه اسلامی باید تا بدان پایه ارتقا یابد که بتواند برای تمام ابعاد زندگی ایرانیان، الگوی دینی و سالم عرضه کند. تنها در این صورت است که مسجد هوّیت خویش را باز خواهد یافت و به پایگاه حکومت اسلامی تبدیل خواهد شد. اگر امروزه سبک زندگی غربی در جای جای فرهنگ ما رسوخ کرده است، بدون شک، احیای جایگاه مسجد میتواند راهکاری بسیار تأثیرگذار در مقابل هجوم این پدیده بیگانه باشد. میتوان از مسجد، دانشگاه رسانهای مؤثر و مبلّغی شوقآفرین ساخت. مسجد میتواند و باید بیشترین نقش را بر سبکدهی مسلمانان و ایرانیان داشته باشد. (فعّالی، ١٣٩٣، ١٩)

به امید چنین روزی…




موضوعات: مذهبی,مساجد,

[ بازدید : 175 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395
13:01
Abolfazl

نقش مساجد در زمینه های سیاسی و اجتماعی

آيا به صلاح است مساجد در عرصه انتخابات به طور علني از يك نماينده خاص حمايت كنند و ستاد تبليغاتي او شوند(مثلا در انتخابات رياست جمهوري1388)؟ در عرصه اجتماعي آيا مساجد بايد محلي براي افراد خاص باشد؟

پیش از پرداختن به اصل سوال لازم است توضیحاتی درباره دیدگاه اسلام در موضوع مسجد و نقش مساجد در زمینه های سیاسی و اجتماعی ارائه داده و آنگاه به اصل سوال بپردازيم .
مسجد یکی از مهمترین مکانهایی است که در اسلام وجود دارد البته وجود عبادتگاه امری است که در هر دینی وجود دارد اما آنچه باعث متمایز شدن مسجد از عبادتگاههای سایر ادیان میشود کارکردهای سیاسی و اجتماعی این مکان مقدس در کنار کارکردهای انسان سازانه و معنوی آن می باشد اساسا با توجه به اینکه دین اسلام دینی است که با آموزه های سیاسی کاملا در هم تنیده شده است و در آن افتراقی بین دین و سیاست وجود ندارد آنچه به نام آموزه های سیاسی و اجتماعی و کارکردهای مربوط بر اساس این آموزه ها مطرح می شود در راستای هدف اصلی انسان یعنی خداجویی ، اخلاق و معنویت و رسیدن نهایی انسانها به کمال می باشد . بنابر این برای دانستن میزان دخالت مسجد در امور سیاسی و اجتماعی لازم است ابتدا به نقش مسجد در اسلام پرداخته و آنگاه نقش این مکان مقدس را در انقلاب اسلامی و نیز برنامه ها و کارکرد های آن در جامعه امروز مورد مطالعه قرار دهیم .
مسجد در فرهنگ اسلامی :
در اصطلاح روايي، تمام روي زمين، مسجد و سجده‌گاه انسان است. رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ فرمود:
«جعلت لي الارض مسجداً و طهوراً».
«زمين براي من سجده‌گاه و پاك كننده قرار داده شد».
«قاضي عياض» گفته است مسجد بودن كل زمين از خصايص امت مسلمان است، زيرا امت‌هاي پيشين جز در مكاني كه يقين به طهارت و پاكي آن داشتند نمي‌توانستند در جاي ديگر نماز بگذارند، لكن امت مسلمان در همه‌ي نقاط زمين مي‌توانند نماز بگذارند، جز در مكان و جايي كه به نجاست و ناپاكي آن يقين و جزم داشته باشند.
«قرطبي» گفته است: مسجد و عبادتگاه بودن همه‌ي نقاط زمين، ‌از ويژگي‌هاي دوران رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ است، زيرا پيامبران پيشين، فقط در صومعه‌ها و كليسا‌ها مي‌توانستند به عبادت بايستند و نماز بگذارند، لكن براي حضرت محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ گستره‌ي زمين، مسجد بوده و آن حضرت در هر مكان كه وقت نماز فرا مي‌رسيد، به نماز مي‌ايستاد.
واژه‌ي «مسجد» در عرف و اصطلاح مردم دنياي امروز، فقط بر معبد و مكان نماز مسلمانان اطلاق مي‌شود، اما مراكز عبادي پيروان ديگر اديان توحيدي با نام و عنوان ديگري مانند: صومعه،‌كليسا، كنيسه، دير و امثال آن‌ها خوانده و شناخته مي‌شوند. با وجود اين، بر اين نكته تأكيد است كه در بنيان اعتقادي و فكري و عملي اسلام هر چند عبادات و فرايض يوميه و جز آن‌ها وقتي معين دارند و برگزاري آن‌ها در مساجد، فضيلت و اجر و پاداش فراوان دارد، اما به طور كلي براي ارتباط با خداوند هستي و اداي نماز و دعا و نيايش به درگاه الهي مكان و زمان خاصي لازم نيست، بلكه انساني كه خود را بنده‌ي مطيع در برابر خدا مي‌داند، همه جا و همه وقت به دنبال رضاي پروردگار و در پي طاعت و فرمانبرداري حضرت حق تعالي است انسان مؤمن و پارسا همواره براي تحصيل رضاي الهي تلاش و جهاد مي‌كند و با گام سپردن در مسير كمال مطلوب و ممكن انساني، عمر خود را سپري مي‌سازد.
شاهد اين سخن حديث نبوي است:
«جُعِلَتْ لي الارضُ مَسجداً و تُرابُها طهوراً أَيْنَما أَدرَكتَنِي الصَلوة صَلَّيتُ».
«زمين براي من سجده‌گاه و خاكش پاك كننده قرار داده شده است؛ هر جا كه وقت نماز فرا رسد همان جا به نماز مي‌ايستم».
مسجد با مفهوم مقدس و معناي والاي خود در فرهنگ اسلامي جايگاهي خاص دارد و در قرآن كريم و احاديث نبوي و روايات معصومين، ‌نكات آموزنده و اساسي درباره‎ي آن وارد شده است.
مسجد، همانند ستاد مقدسي است براي تعليم و تربيت شايسته. مسجد، سنگري است براي ترويج اسلام و دفاع از حريم عقيده و ايدئولوژي حق. مسجد، آموزشگاهي است براي يادگيري اصول عبوديت و بندگي و مهدي است براي آموزش راه و رسم صحيح زندگي اجتماعي فردي. مسجد، دانشگاه انسان ساز و بستري است براي تربيت عنصر صالح انساني. مسجد،‌پايگاه يكتا پرستي، و مكاني است براي ايجاد زمينه‌ي وحدت و يكپارچگي جامعه‌ي موحّد و يكتا پرست. مسجد خانه‌ي ارشاد و هدايت است و نهاد تحكيم بخش روابط عقيدتي و عاطفي آحاد انسان و سر انجام، مسجد، مكاني است براي تمرين و ممارست خلق و خوي و رفتار و كردار پسنديده‌ي انساني و محل مناسبي است براي پياده كردن و عملي ساختن ارزش‌هاي والاي اخلاقي و رفتاري در ابعاد گوناگون زندگاني و سكّوي پرواز است به ملكوت ، ‌پس از خود سازي فردي و اجتماعي :
«فيه رجالٌ يُحِبُّونَ أن يَتَطَهَّرُوا». «در مسجد تأسيس شده، بر اساس تقوا و پارسايي، مردماني هستند كه دوست مي‌دارند پاك و پاكيزه باشند و خداوند پاكان و پاكيزگان را دوست مي‌دارد».
بنابراين، ‌مسجد تنها مكان عبادت‌هاي رمزي و نيايش و پرستش‌هاي ويژه نيست، بلكه در عين مركزي عبادي بودن، محل خاص فرهنگي و محلي براي تحقق آرمان‌هاي والاي انساني است.
مسجد پايگاهي است فرهنگي كه انسان موحد و مسلمان در آنجا در ابعاد مختلف حيات فردي و در مسائل سياسي، اجتماعي، اعتقادي، اقتصادي، علمي، فرهنگي، و حتي نظامي و دفاعي و ديگر ابعاد حيات سليم بشري، آموزش مي‌بيند، آن هم آموزش‌هاي اولي و پايه‌اي كه بر اساس آن پرورده مي‌شود، مي‌بالد، مجال ورود به عرصه‌ي پر جنجال زندگي را پيدا مي‌كند و با سلاح تقوا و پارسايي به معناي كامل و صحيح كلمه و با نوعي مصونيت فكري و عقيدتي و با پيراستگي و وارستگي‌هاي لازم با اشتغال در هر سِمَت و مقامي در صراط مستقيم تكامل انساني قرار مي‌گيرد.(نقش مسجد در جوامع اسلامی ، به نقل از سایت نورپورتال و اندیشه قم )
نقش مسجد در صدر اسلام
آنچه از بررسي نقش مسجد در صدر اسلام بدست مي آيد، جامعيت مسجد در همه زمينه هاي عبادي سياسي، فرهنگي، آموزشي، نظامي، قضايي و... بوده است؛ و محور همه آنها امامت و پيشوايي در مسجد است كه به عنوان مهم ترين مسئله در ساختار و پيكره اين مكان مقدس مطرح است و كوچكترين غفلت ولو جزئي، سرانجام به لوث شدن هدف كلي و پايمال گشتن مقصد نهايي خواهد شد. اهميت اين موضوع در ساختار مسجد به اندازه اي است كه در زمان حضور پيامبر (صلي الله عليه و آله) در مدينه، شخص ايشان عهده دار اداره مسجد النبي(صلي الله عليه و آله) بود و در غياب حضرت(صلي الله عليه و آله) امامت مسجد برعهده كسي بود كه توسط آن بزرگوار معين مي گرديد.( محمد مهدی فجری ، روزنامه - کیهان تاريخ شمسی نشر 03/08/1383)
یکی از تحلیل گران غربی به نام «سرتوماس آرنولد» در این زمینه مي‌نويسد: «مسجد تنها يك عبادتگاه نبوده، بلكه مركزي براي حيات سياسي ـ اجتماعي بوده است. پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ سفيران را در مسجد به حضور مي‌پذيرفت، شؤون دولت را از مسجد اداره مي‌كرد و براي مردم در امور سياسي و ديني از فراز منبر پيام مي‌فرستاد.(دکتر حسن ابراهیمی ، همان)
به اعتراف تحليل‌گران تاريخ ـ اعم از مسلمان و غير مسلمان ـ مسجد پس از رحلت پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نيز با شؤون حكومت و دولت و مديريت اجتماعي توأم بوده است، خليفه‌ي دوم از فراز منبر دستور عقب‌نشيني مسلمانان را از عراق صادر كرد و از همان موضع و جايگاه مقدس حركت و فتح بلاد را فرمان داد.( دكتر حسن ابراهيمي، تاريخ الاسلام، 1/3/5، دار الاحياء التراث العربي، بيروت.به نقل از مقاله نقش مسجد در جوامع اسلامی برگرفته از سایت نورپورتال و اندیشه قم )
مسجد در دو رانهای بعد هم علیرغم گرفتار شدن امت اسلام به انحرافات و تفرقه ها و به ویژه انحرافات حاکمان از خط مشی ساده زیستی پیامبر اکرم در حیات علمی جوامع مسلمان نقش ارزنده ای داشت به عنوان مثال :
«مسجد الازهر» مصر در عهد خلفاي فاطمي مركز مهم فرهنگي و مجمع علمي دانشمندان، به ويژه فقهاي شيعه به شمار مي‌رفت و هر چند در ابتداي امر، مسجدي ساده بود،‌لكن بعدها به صورت دانشگاهي در آمد كه دانشجويان و طالبان علم از اطراف و اكناف جهان اسلام به آنجا روي مي‌آوردند.
مسجد «قرويّين فاس»، در نيمه‌ي قرن سوم هجري قمري تأسيس شد و سپس به يكي از مراكز مهم فرهنگي و علمي در آمد؛ فارغ التحصيلان اين مسجد با تبحّري كه در علوم و فنون مختلف داشتند به اقطار اسلامي سرازير شدند.
مسجد «قرطبه»، اروپاييان را به خود جذب كرد و آنان را براي تحصيل دانش و كسب آگاهي بيشتر از اسلام به سوي خود كشيد و عده‌ي كثيري از فقيهان، دانشمندان،‌شاعران، اديبان، فلاسفه و مترجمان آثار از آن مساجد فارغ التحصيل شدند.
حوزه‌ي علميه‌ي نجف اشرف به دست «شيخ الطايفه محمد بن حسن طوسي» در مسجد يا مساجد كنار حرم امير المؤمنين علي بن ابي طالب ـ عليه السّلام ـ پايه گذاري شد و اين مركز علمي، با سابقه‌اي هزار ساله، تاكنون فقها و دانشمندان برجسته‌اي به جامعه‌ي بشري تحويل داده كه به اقرار و اعتراف برخي حقوقدانان معاصر و صاحب اثر، ‌نظريه‌ي بعضي از فقهاي فارغ التحصيل آن حوزه‌ي مقدس بر نظريه‌ي مشهورترين دانشمندان و حقوقدانان مغرب زمين در زمينه‌ي حقوق تطبيقي رجحان داشته و از عمق و دقت بيشتري برخوردار است.( موسي، جوان، مباني حقوق، ج2، ص138، تهران.)
نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن :
با پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره)، مساجد نيز همانند دوران صدر اسلام جايگاه واقعي خود را باز شناختند، به طوري كه نيروهاي فعال در مساجد به طور مستقيم در متن انقلاب شركت جستند، به گونه اي كه مسجد که نقش مستقیمی در فرایند جریانات منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده بود از آن پس نقش پايگاه ارتباطي مردم را به عهده داشتند؛ و در شرايط حساسي كه نهضت اسلامي فاقد هرگونه تشكيلات منطبق با معيارهاي اسلامي بود مساجد توانستند اين نارسايي مهم را جبران كرده و به انسجام نيروهاي مردمي بپردازند. علاوه بر اين بسياري از برنامه هاي انقلاب مانند رفراندوم، شوراهاي محلي، كانون هاي بسيج و ديگر ضرورتهاي زمان در مساجد انجام مي گرفت.(محمد مهدی فجری، همان )
نیكی كدی درباره استفاده قشرهای گوناگون از مساجد در راستای پیروزی انقلاب اسلامی می‌نویسد: «طبقه وسیعی از تحصیل‌كرده‌ها، دانشجویان، طبقه سیاسی جدید و تهیدستان شهری تحت تأثیر و سازماندهی مساجد، ستون فقرات سیاست نوین مردمی را فراهم ساختند».( نیكی . آر.كدی ، بررسی تطبیقی انقلاب مشروطه و انقلاب اسلایم ، ترجمه: حسینعلی نوذری ، روزنامه ایران ، ش 465 ، تاریخ 18/6/1375 ، ص 6)
بنابر این با این توضیحات نقش سیاسی اجتماعی مساجد در طول تاریخ اسلام و به ویژه در انقلاب اسلامی کاملا مشخص می شود اما درباره سوال اصلی شما لازم است به عرض برسانيم اگر چه امروزه و به ویژه پس از انقلاب اسلامی سازمانهایی وجود دارند که بر برخی کارهای مساجد نظارت کرده و یا برنامه ریزی هایی در جهت ارتقای توانمندی های مساجد انجام می دهند اما واقعیت اینست که مساجد بسان همیشه تاریخ اسلام نقش مستقل و مردمی خود را داشته فلذا اساسا سخن گفتن از اینکه مساجد از کاندیدای خاص در فلان انتخابات حمایت کرده باشند سخن صحیحی به نظر نمی رسد چرا که همه مساجد برای خود برنامه های جداگانه ای دارند و تاکنون مشاهده نشده است که مساجد تحت عنوان کلی مساجد به چنین مقولاتی پرداخته و مثلا از کاندیدایی خاص در انتخابات حمایت کرده باشند البته طبیعتا در هر مسجد افراد مختلف با سلایق متعدد وجود دارند که هر کدام در انتخاباتهای مختلف به کاندیدایی خاص علاقمند می باشند و حتی ممکن است علایق خود را اظهار کنند اما این به معنای موضع گیری مساجد به نفع کاندیدای خاص نمی باشد همچنین با توجه به اینکه مساجد در اسلام نقش سیاسی خود را هم ایفا میکنند و مهمترین محل گردهمایی مردم جامعه اسلامی می باشد فلذا درحکومت اسلامی معمولا مساجد به محلی برا ی حضور کاندیداهای مختلف ،معرفی و ارائه برنامه های پیش روی خودو نیز اجرای برنامه های مختلف تبلیغاتی تبدیل می شود که این امر نیز قانونا و شرعا منعی ندارد و البته باز هم به دلیل امکان حضور هر کاندیدایی در این مساجد دلیلی بر حمایت مساجد از کاندیدای خاص نمی باشد هر چند در این جا هم ممکن است علاقمندی فرد یا گروهی از اهالی مسجد به شخص خاص موجب فراهم آوردن امکانات بیشتر و همکاری بیشتر با فرد مورد نظر در اجرای برنامه های وی باشد که این هم به آن افراد و میزان تقوای سیاسی آنان برای فراهم آوردن شرایط یکسان تبلیغاتی برای کاندیداها برمی گردد در هر صورت مساجد علیرغم نقش آفرینی در تحولات سیاسی اجتماعی کشور هرگز به معرفی کاندیدای خاص اقدام نکرده و اساسا مساجد فاقد سازوکاری برای ایفای چنین اقداماتی هستند .
ثانیا با توجه به ماهیت مسجد که نهادی کاملا مردمی است و نیز با توجه به وجود سلایق مختلف در میان مردم جوامع مساجد همواره محل تجمع و طرح عقاید و سلایق مختلف در چارچوب موازین و اصول اسلامی بوده است اما باید توجه داشت که این مساله نباید به بهانه ای برای تجمع افرادی تبدیل شود که با ادعای اختلاف سلیقه و با ظاهر دین و مذهب به جنگ اسلام آمده باشند کما اینکه در صدر اسلام منافقین مدینه با این دعاوی و با زدن ماسک مذهب بر چهره خویش به ساختن مسجدی در مدینه دست زدند که به بعدها به مسجد ضرار مشهور شد و پیامبر با فرمان الهی این مسجد را تخریب کرد که در این زمینه آیاتی در قرآن وجود دارد . لذا اصل تجمع افراد با سلایق مختلف حتی با سلایق سیاسی مختلف در مساجد نه تنها اشکال ندارد بلکه با توجه به ماهیت انسانها امری کاملا طبیعی می باشد اما ایجاد پناهگاهی که در پوشش آن برای ضربه زدن به دین و مذهب و نظام اسلامی مبتنی بر دین اقدام شود از نظر عقل و شرع مطرود می باشد که البته آنچه در عمده مساجد ما دیده می شود و اختلافاتی که گاه گاه در مساجد مشاهده می شود حتی اختلافات سیاسی ناشی از اختلافات سلایق می باشد .
مقام معظم رهبری نیز در سخنانی ضمن اشاره به مسجد ضرار یکی از توطئه های دشمنان را ساختن مسجد ضرار برای مبارزه با اسلام و وحدت اسلامی دانسته و می فرماید : «امروز در دنيا، براي‌ ساختن‌ مسجد ضرار، پول‌ خرج‌ مي‌شود. براي‌ ساختن‌ دستگاهها و ايجاد پايگاههايي‌ به‌ مقصود و منظور ضربه‌ زدن‌ به‌ وحدت‌ اسلامي‌ و ايجاد درگيري‌ و اختلاف‌ بين‌ فرق‌ اسلامي‌، پول‌ خرج‌ مي‌شود. اشخاصي‌ مثل‌ شيطان‌ هستند كه‌ همان‌گونه‌ كه‌ او به‌ پروردگار عالم‌ عرض‌ كرد: لاغوينهم‌ اجمعين‌ و وجود خود را وقف‌ اغوا و اضلال‌ بندگان‌ خدا كرد، اينها هم‌ وجود خود را براي‌ ايجاد اختلاف‌، وقف‌ كرده‌اند. متأسفانه‌ در همه‌ و يا اغلب‌ كشورهاي‌ اسلامي‌، كساني‌ با تكيه‌ به‌ سياستهاي‌ امريكا، همين‌ كار را مي‌كنند. »
این سخنان نشان می دهد که معظم له نیز معتقدند که هنوز هم برخی ها ممکن است با ماسک دین و مذهب به ساخت پایگاههایی که با نام مسجد ولی در واقع با هدف ضربه زدن به اسلام به وجود می اید اقدام کنند که نمود های عینی آن را در اقدامات دشمنان اسلام در سطح دنیا به ویژه سلفی ها شاهد هستیم که با نام دین به جنگ مسلمانان آمده و مسلمین را به نام دین کافر دانسته و خون آنان را مباح می دانند .
اما درمورد حمایت مساجد از کاندیداهای خاص در انتخابات با توجه به توضیحاتی که داده شد و مشخص شد اساسا ساز و کاری برای چنین اقدامات در مساجد ما وجود ندارد و معمولا هم دیده نشده است مساجد از کاندیدای خاص حمایت کنند لذا طبق جستجوهای ما حضرت آیت الله خامنه ای نیز در این زمینه فرمایشاتی نداشته اند .


موضوعات: مذهبی,مساجد,

[ بازدید : 164 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395
12:54
Abolfazl

مسجد و سبک زندگی



سبک و نوع زندگی مردمان هر جامعه ای به میزان بسیار زیادی ناشی از فرهنگ عام و خاص آن جامعه است. مقصود از فرهنگ عام مجموعه ای از هنجارها، ارزش ها و رفتارهایی ست که در تمام سطوح و لایه های آن جامعه رسوخ و نفوذ دارد و مردمان آن در طی سالیان دراز ضمن پذیرش اصول و مبانی فکری و عقیدتی آن فرهنگ در رفتار، گفتار و منش زندگانی روزمره خویش با عمل به این اصول، پایبندی خود را نسبت به فرهنگ غالب و حاکم بر جامعه به صورت غیر لسانی و نمادین اعلام و اظهار می کنند.

اعتقادات دینی و مذهبی و عقاید و نگرش های ذهنی و حتی قلبی نشأت گرفته از آن در هر جامعه ای به طور مستقیم بر فرهنگ حاکم بر عامه مردم تأثیرگذاری عمیق دارد. در همین راستا اگر به سبک زندگی و نوع رفتارها و افعالی که توسط جوامع و ملل مختلف ساکن در کره زمین نیم نگاهی داشته باشیم در خواهیم یافت که بسیاری از رفتارهای زندگی که شامل نوع پوشش، برخوردهای اجتماعی و گفتمان غالب جامعه، شیوه حیات خصوصی و عمومی، نوع تشکیلات خانواده و تعامل بین اعضای خانواده و چگونگی روابط بین والدین و فرزندان و... تا اندازه زیادی متاثر از آموزه های دینی و اعتقادی آنان می باشد؛ چرا که تمامی ادیان آسمانی و حتی غیر آسمانی نیز در خصوص چگونگی و سبک و سیاق زندگی دارای رهنمود و پیام هستند و هیچ دین، مذهب، کیش و آیینی را نمی توان یافت که در این امور مهم حیات بشری و سبک زندگی پیروان و مریدانش مسائل و مباحثی را مطرح نکرده باشد.
با اعتقاد به نقش اساسی و مهم ادیان در تبیین و تشریح چگونگی انتخاب سبک زندگی برای پیروان و رهروانشان باید بپذیریم که در میان این ادیان، دین مبین اسلام دارای بیشترین کارکرد و امتیاز در خصوص چگونگی هدایت و رهنمون سازی مقلدانش در انتخاب و اعمال سبک زندگی ست و هیچ دین و مذهبی به اندازه اسلام در باره این امر مهم تأکید و توصیه نکرده است.
موید این ادعا وجود ده ها آیه در کتاب مقدس مسلمانان «قرآن کریم» است که از بدو تولد انسان تا زمان مرگ و حتی پس از حیات دنیوی و برای حیات اخروی نظرات و پیام های بسیاری را در خود دارد و خداوند متعال در این کتاب نه تنها چگونگی انجام زندگی معنوی و سالم را برای مسلمانان به ارمغان آورده است بلکه پیامبرگرامی اسلام و ائمه معصومین (ع) نیز با توجه به اهمیت موضوع و نقش مهم آن در ایجاد یک مدینه فاضله و اجتماعی خدامحور و دین گرا به کمک بشریت آمده و با روایات و احادیث و نیز سنت و سیره و روش خویش سعی در ایجاد بستر و فضایی معنوی، ریل گذاری، کانالیزه کرن و رهنمون سازی سبک زندگی ارزشی و سالم برای مسلمانان نموده اند.
با عنایت به ذکر مطالب مورد اشاره و قبول جایگاه بلند و رفیع دین اسلام در ارائه بهترین و جامع ترین سبک زندگی برای جوامع انسانی جهت دستیابی به اهدف عالیه الهی و انسانی ترسیم شده برای کمال و سعادت بشر، انتخاب مسجد به عنوان بستر و پایگاه ارائه کننده و مروج و بسط دهنده سبک زندگی بر گرفته از آموزه ها و مفاهیم اسلامی غیر قابل انکار و چشم پوشی است؛ چرا که هم زمانی تأسیس مسجد و تشکیل جامعه اسلامی با هجرت آن حضرت در مدینه، همواره نشان از نقش بی بدیل آن در نهادینه سازی و تعمیق بخشی رفتارهای دینی برای تازه مسلمانان مهاجر و انصار و نیز تشریح سبک نوین زندگی و حیات اسلامی و همچنین تغییر رفتارها و شیوه زندگی جاهلیت و غیر دینی است.
از طرفی دیگر سبک زندگی دارای مراتب و انواع مختلف چون سبک زندگی فردی، اجتماعی، خانوادگی و... است.یکی از اصول اساسی و پایه های مهم دین اسلام، اصل اجتماعى است تا انسان را از زندگى فردى و خزیدن در کنج عزلت و تنهایى برهاند و او را به سوى زندگى جمعى و اجتماعى سوق دهد. به همین جهت اسلام همواره مؤمنین را به شرکت در اجتماعات براى عبادت خداوند ترغیب مى‏کند؛ زیرا تنها از طریق اجتماع است که مسلمانان مى‏توانند به صورت یَدِ واحدى در مقابل مصائب و مشکلات ایستادگى کنند(یدالله مع الجماعه).
بتابراین همان گونه که اسلام یک دین اجتماعی ست مسجد نیز یک نهاد اجتماعی محسوب می شود. پیامبر گرامی اسلام (ص) برای تغییر رفتارهای اجتماعی مردم زمان خویش نیاز به یک مکانی داشت تا در سایه آن اجتماعات مردمی شکل بگیرد و در این جمع شکل یافته مفاهیم دینی بیان شود. اگر چه با اندکی دقت به بیانات و مفاهیم ارائه شده توسط پیامبر اسلام (ص) مشخص خواهد شد که ایشان تنها به مباحث اجتماعی و دینی بسنده نمی کردند و بخش اعظمی از بیانات را به امور فردی و شخصی که یک فرد مسلمان نمونه باید داشته باشد اختصاص می دادند؛ چرا که آن حضرت، ایجاد جامعه اسلامی را در گرو ساختن و خودسازی تک تک افراد آن جامعه می دانستند و به همین خاطر است که دین اسلام به صورت هم زمان به دو جنبه فردی و اجتماعی توجه کرده است. این دو جنبه هم چون دو بال یک پرنده برای پرواز است که با فقدان هر یک از این بال ها امکان صعود و کمال از انسان سلب می شود.
مساجد علاوه بر این که نقش خود را به عنوان یک نهاد موفق اجتماعی در طول حیات ارزشمند خویش به خوبی ایفاء نموده اند بلکه به صورت فردی نیز زمینه تمسک و بهره مندی از رفتارهای اجتماعی، شخصی و خانوادگی و همچنین بهره مندی از سبک و سیاق زندگی معنوی و اسلامی در این امور را از طریق مبلغان، روحانیون و عالمان وارسته دینی در قالب سخنرانی، وعظ و خطابه در منابر مساجد که یکی از عناصر و اجزاء مهم مساجد در انتقال پیام ها محسوب می شوند فراهم کرده اند. علاوه بر آن، عمده محتوای متون و منابعی که توسط آنان مورد بهره برداری قرار می گرفت آیات، احادیث و روایات برگرفته از سخنان گهربار پیشوایان، بزرگان و عالمان دینی ست و بسیاری از این مباحث به امور مربوط به سبک و شیوه زندگی یک فرد مسلمان و چگونگی برگزیدن رفتاری مناسب و شایسته برای زندگی در یک جامعه اسلامی است.


موضوعات: مذهبی,مساجد,
برچسب ها: مسجد و سبک زندگی ,

[ بازدید : 176 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395
12:50
Abolfazl

مساجد در ترویج سبک زندگی اسلامی نقش کلیدی دارد

مساجد در ترویج سبک زندگی اسلامی نقش کلیدی دارد

مساجد در ترویج سبک زندگی اسلامی نقش کلیدی دارد

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مساجد در ترویج سبک زندگی اسلامی گفت: مساجد در ترویج سبک زندگی اسلامی که بسیار مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، نقش کلیدی ایفا می‌کند.

داوود محمدی در همایش تجلیل از فعالان مسجدی با عنوان «مسجد جایگاه عبادت پایگاه سیاست» که سه شنبه شب در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته نفوذ مویرگی در بدنه جامعه با ساخت مساجد در محلات فراهم می‌شد به نوعی که محلات با محوریت مساجد کارهای فرهنگی، هنری و شعائر اسلامی را پیاده می‌کردند. وی افزود: در حوزه مساجد باید به مسائل روز و استفاده از تکنولوژی نوین در این اماکن مذهبی توجه داشته باشیم، زیرا روزآمدی و کارآمدی مساجد با فلسفه‌ای که برای آن‌ها تعریف شده است، ضرورت دارد. نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نقش کلیدی مساجد این است که بتواند به درخواست‌های روز جوانان پاسخ داده و مشکلات روز جامعه را برطرف کند. محمدی ادامه داد: نیاز است زمینه‌ای فراهم شود تا هم به لحاظ ساختاری و فیزیکی و هم به لحاظ نرم‌افزاری و محتوایی به سمتی حرکت کنیم که مسجد به مهمترین مکان رفع مشکلات مردم جامعه تبدیل شود. مساجد در حوزه استفاده از فضای مجازی باید کارایی بالایی داشته باشد وی با تأکید بر رونق‌بخشی به فضای مجازی در حوزه فعالیت‌های مسجدمحور عنوان کرد: فضای مجازی حقیقتی است که نباید از آن غافل بود و سرعت رشد آن نیز بسیار زیاد است، بنابر این مسجد به عنوان محل نورانیت در این حوزه نیز باید کارایی بالایی داشته باشد. نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم اولویت‌سنجی در امور مختلف تصریح کرد: اقتضائات ایجاب می‌کند برخی از مسائل به دلیل اهمیت بالاتری که دارد در برهه‌ای از زمان در اولویت قرار گیرد که این اصل باید در مساجد نیز مدنظر قرار گیرد. محمدی گفت: اگر با رویکرد روز جامعه به مساجد نگریسته شده و کارهای فرهنگی هنری نیز با چنین رویکردی در مساجد انجام شود، راحت‌تر می‌توانیم به اهدافی که مدنظر قرار داده‌ایم، دست یابیم. وی اظهار کرد: در راستای روزآمد سازی مسجد و به منظور جلب توجه و جذب نسل نوجوان و جوان و ترویج سبک زندگی اسلامی به مساجد که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم. نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی افزود: ترویج سبک زندگی اسلامی که یکی از ضروریات جامعه کنونی به شمار می‌رود و بسیار مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است از جمله موارد مهمی است که در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید با جدیت پیگیری شود. محمدی با اشاره به اینکه راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی هنری در تمام مساجد ضروری است، خاطرنشان کرد: تاکنون فقط بخشی از مساجد به کانون فرهنگی هنری مجهز شده‌اند و بخش اعظمی از آن‌ها هنوز کانون فرهنگی هنری ندارد که راه‌اندازی کانون فرهنگی هنری در آن‌ها ضروری است. وی با اشاره به توجه ویژه مجلس شورای اسلامی به حوزه مسجد اظهار کرد: در مجلس شورای اسلامی نیز تاکنون طرحی مرتبط با مسجد ارائه نشده که نمایندگان آن را به تصویب نرسانند، زیرا مجلس شورای اسلامی نسبت به استفاده از ظرفیت بالای مساجد برای امور مختلف از جمله امور فرهنگی و هنری تأکید زیادی دارد. نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امیدواریم با اهتمام ویژه‌ای که مسئولان در این حوزه دارند، بتوانیم گام‌های موثری در این عرصه برداریم.


موضوعات: مذهبی,مساجد,

[ بازدید : 186 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395
12:46
Abolfazl

چرا اسلام كامل ترين دين است؟


چرا اسلام كامل ترين دين است؟ هر كس مي گويد كه دين من كامل ترين دين است. ما مشاهده مي كنيم كه همه اديان يك خدا مي پرستند چه اسلام، چه بودا، چه يهود و چه مسيحيت حتي آن بت پرست نيز به خدا معتقد است. حتي بت پرستان به آن بت يا در اصل خداي درون وجودشان اعتقاد دارند. پس اين دين اسلام چه خصوصيات برجسته اي دارد كه آن را كاملترين دين مي نامند؟

دين مبين اسلام در ميان ديگر اديان ويژگيهاي ممتاز و منحصر به فردي دارد. بررسي جامع و گسترده اين امتيازات در گرو بررسي‏هاي گسترده و فراخي است .در اين مجال به اختصار پاره‏اي از آنها را مي‏كاويم : امتيازات اسلام


موضوعات: مذهبی,مطالب قرآنی,مساجد,

[ بازدید : 244 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

سه شنبه 17 فروردين 1395
20:54
Abolfazl

مطالب وبلاگ

جالب ترین مطالب خواندنی

پشتیبانی

آوازک